Kommunikation med kommuner –
Taler du kommunsk?

Private virksomheder og kommuner taler ikke altid samme sprog

Mange private virksomheder er ikke vant til at handle med den offentlige sektor i Danmark. Når man skal sælge til kommuner, skal man også kommunikere og tale et sprog, som bliver forstået af kommunale medarbejdere og kommunalpolitikere. På kommunalt.dk kalder vi det at lære at tale sproget ’kommunsk’.

Hvorfor skal man lære at tale kommunsk?

Man skal tænke på, at de fleste ansatte i den offentlige sektor aldrig har arbejdet i den private sektor, hvilket også gælder overvægten af kommunalpolitikere. Så hvis du har et sprogbrug og en væremåde, som måske virker smart i den private sektor, kan du risikere at ramme helt ved siden af i kommunerne. Det gælder alt fra smarte vendinger i erhvervslivet til en bestemt tøjstil. Du skal derfor som leverandør til kommunerne være meget opmærksom på, hvordan du kommunikerer til denne målgruppe og hvordan du optræder på møder. Det er en meget vigtig del at dit salgsarbejde.

Hvordan lærer du at tale kommunsk?

Det kan betale sig at give sig tid til at sætte sig ind i den enkelte kommunes forhold. Ingen kommuner er ens, derfor virker et fælles salgsbrev til alle kommuner ikke.

Find ud hvilke personer, du skal kontakte i hver kommune. Det er vigtigt at finde den rette person første gang til at føre dit salg videre i kommunen.

Se hvordan kommunen selv præsentere sig på deres hjemmeside. Der ligger mange informationer, som du sikkert ikke havde tænkt over.

Brug din hjemmeside til at kommunikere tydeligt i et sprog, der passer til kommunerne. Test gerne, om kommunens medarbejdere kan forstå indholdet på jeres hjemmeside.

Kontakt eventuelt en konsulentvirksomhed, der kan hjælpe jer ind på det kommunale marked både med at finde de rette personer at kontakte og til at kommunikere med kommunen. Du er velkommen til at kontakte os på kommunalt.dk for at høre om dine muligheder for målrettet konsulenthjælp til salg til kommuner.

Din hjemmeside er dit udstillingsvindue

Sådan får du succes med din hjemmeside Dine kunder bliver på en hjemmeside, som fremstår ordentlig og opdateret. Og hvor der ikke er tvivl om, hvilke produkter, der er på hylderne. Alligevel kan man let

Læs mere »

Danmark har brug for velfærdsiværksættere

Der er rigtigt meget på spil for selve innovationen og udviklingen af velfærdsydelser, hvis man gør området til en ideologisk kampplads. Lige nu forhandles der om, hvorvidt private aktører kan få lov til at trække

Læs mere »

Er du forberedt, når kameraet tændes

Medierne bliver mere og mere fokuserede på personsager, og derfor kan der være kort fra succes til fiasko, når journalister ringer eller TV-kameraet tændes. Derfor er det ekstremt vigtigt at være klædt på, inden det

Læs mere »

Ved du hvem du taler til?

Er det kommunale der er dit marked? Er du bekendt med, hvem du så har som din målgruppe? Og ved du hvordan man kommunikerer?[rml_read_more] Lyder det her velkendt? Ca. 55 år overvejende mænd har mere

Læs mere »

Læser du “Det Offentlige Danmark”?

Hvis du ikke læser det nu, bør du komme i gang. Det er et rigtigt godt værktøj til dig, som har med det offentlige Danmark at gøre. Få overblikket Oversigt over indretningen af den offentlige

Læs mere »

Det politiske kaffemøde

Kan man få et møde med en politiker? Svaret er JA. Det er faktisk ikke så svært at få en aftale med en politiker, hvis du ved hvad man skal gøre. De fleste politikere vil

Læs mere »

Kan du påvirke et udbud?

Spørgsmålet om hvorvidt man kan påvirke et udbud er et af spørgsmål jeg meget ofte får. Det korte og hurtige svar er “Nej, men….”. Læs med her og bliv klogere på “men”.   Derfor skal

Læs mere »

Taler du kommunsk?

Sådan kommunikerer du med en kommune som mulig kunde. Taler du kommunsk? Det er sproget du skal lære at tale og forstå, hvis du vil sælge til kommunerne.   Mange ved ikke hvordan de skal

Læs mere »

Seneste indlæg