Din hjemmeside er dit udstillingsvindue

Sådan får du succes med din hjemmeside

Dine kunder bliver på en hjemmeside, som fremstår ordentlig og opdateret. Og hvor der ikke er tvivl om, hvilke produkter, der er på hylderne.

Alligevel kan man let finde hjemmesider, der trænger til en kærlig hånd. Hjemmesider, der er oprettet for år tilbage, men som ikke lige er fulgt med virksomhedens udvikling. Og det kan koste kunder. For hvis den offentlige kunde ikke nemt og tydeligt kan se, hvorfor de skal købe produktet, og hvilken forskel produktet kan gøre for borgerne, er den offentlige kunde hurtig væk igen.

Døde links, tomme Linkedin profiler, tilbud om nyhedsbrev, der aldrig kommer – eksempler er der mange af, og gode råd lige så.

Her får du tre gode råd til at opdatere din hjemmeside – det butiksvindue, som de offentlige kunder, nuværende som kommende, ser.

1: Målgruppe – rammer du plet i din kommunikation?

2: Er hjemmesiden velplejet?

3: Taler du klart på din hjemmeside?

 

Din kommunikation skal ramme din målgruppe

Hvornår har du sidst tjekket målgruppen for din hjemmeside? Hvem skriver du egentlig til? I Influenter A/S oplever vi ikke sjældent, at virksomheden har udviklet sig siden hjemmesiden blev oprettet, mens hjemmesiden ikke har ændret fokus og kommunikation. Det kan betyde, at en potentiel kunde har hørt godt om produktet, og hvad det kan, men slet ikke kan genkende det i hjemmesiden. Det slår skår i troværdigheden. Og troværdighed er meget vigtig for den offentlige kunde, fordi de bruger andre folks penge – borgernes – til at købe for. Big time. Her er det afgørende, at din hjemmeside fremstår som om, du ved, hvad du taler om. At du forstår den offentlige kundes udfordring, og at dit produkt kan løse problemet.

 

Hjemmesiden skal være velplejet

Hjemmesider er født med ikoner til Facebook, Instagram, Linkedin og You Tube med flere. Hvis ikonet er på din hjemmeside, har dine besøgende en forventning om at finde mere information, når de klikker på ikonet. Hvis resultatet af et klik er en tom Facebook-side, eller ingen fotos på Instagram, fremstår det rent ud sagt sølle.

Sørg altid for, at din hjemmeside er opdateret. Artikler med produkter, som ikke er beskrevet på hjemmesiden, giver et dårligt indtryk. Det gør både gamle nyheder og f.eks. tre nyheder lagt på samme dag også. At holde en hjemmeside frisk og velplejet er lige som at holde et hjem. Man skal holde rent – løbende. Ikke blot giver det hele en ordentlig omgang hver 3. måned.

 

Du skal tale klart og tydeligt på din hjemmeside

Teksten på din hjemmeside skal hjælpe læseren til at forstå, hvad dit produkt kan og hvad din virksomhed er for én.

Det er lige galt med for meget tekst, for lidt tekst og forkert tekst. Lange beskrivelser af, hvilket søgesystem en GPS bruger til at angive en destination, er fint for nørderne, men hvis du er ældrechef i en kommune, som vil købe GPS til demensramte borgere, er der andre ting, der er LANGT vigtigere. Når borgere– på trods af en GPS – ikke bliver fundet i tide, er det, fordi GPS’en løber tør for strøm. Det er vigtigt for din offentlige kunde.Og det skal du beskrive i et let og klart forståeligt sprog.

Mange hjemmesider lider under ønsket om at kommunikere mest muligt. Teksten bliver af pladshensyn sammentrukket som en uldsweater vasket ved 60 grader. Gør op med dig selv, hvad der er det vigtigste at kommunikere. Kill your darlings – hvis en beskrivelse eller andet kun er vigtigt for dig og ikke for din kunde, så ud med det.

 

Skab gode vaner

Gør det til en fast regel at bruge f.eks. 10 minutter hver fredag til at se hjemmesiden igennem. Har ugen kastet noget af sig, som med fordel kan lægges på hjemmesiden eller et af de andre medier, du bruger?

En god vane er også at bruge dit markedsføringsmateriale, dine  videoer, fotos, tekster osv. mest muligt. Husk: Genbrug er godt, og budskaber kan med fordel gentages på flere medier – dér, hvor det giver mening.

Har du brug for hjælp til din hjemmeside, har Influenter et godt tilbud i marts – se her.