Er du forberedt, når kameraet tændes

Medierne bliver mere og mere fokuserede på personsager, og derfor kan der være kort fra succes til fiasko, når journalister ringer eller TV-kameraet tændes. Derfor er det ekstremt vigtigt at være klædt på, inden det sker. Uanset om man er politiker eller virksomhedsejer.

Levér det rigtige budskab

Vejen til medierne er blevet kortere. Det kan være både godt og skidt. Har man styr på sit budskab og er man velforberedt, betyder det, at man nemmere end nogensinde før kan få sine holdninger ud.
Omvendt betyder det samtidig også, at har man ikke styr på sine ting og er man ikke rustet til proaktiv krisestyring, så kan det give store problemer.

”Mange kunne godt bruge hjælp til at få formidlet deres budskaber klarere, enklere og mere tydeligt,” siger Tom Carstensen, der sammen med Thomas Sjørup står for medietræning gennem Influenter. De to har samlet mere end 40 års erfaring fra den danske mediebranche.

”De to tilbyder solid medietræning. Alt fra basal interviewtræning til den helt nye politiker, der lige skal vænne sig til at stille op til interviews for første gang og trænge igennem i lokale og regionale medier til mere intensiv træning af mere drevne kræfter, der har brug for at blive udfordret hårdt på deres holdninger,” siger Henrik Hahn-Nissen, der er CEO i Influenter.

Do’s & Don’ts når du interviewes

En dag med TV-træning kan forløbe med et indledende oplæg om, hvordan man bedst klarer sig på TV og et par gode råd om hvad man bør – og ikke bør gøre i interviewsituationer. Deltagerne undervises i skrevne og uskrevne regler for interviews.

Hos Rigsadvokaten, hvor Sjørup og Carstensen i en årrække har medietrænet offentlige anklagere, sender man pæne ord med på vejen om medietræningen.

”Rigsadvokaten har på sine interne kurser for anklagemyndigheden med stor succes fået hjælp fra Thomas Sjørup og Tom Carstensen, der effektivt og uhøjtideligt har givet kursisterne en brugbar medietræning. Makkerparret Carstensen & Sjørup udgør med deres forskellige kompetencer et stærkt hold til medietræning af medarbejdere og ledere. Tilsammen har de to en meget bred viden og aktuel erfaring fra den virkelige medieverden. De ved, hvordan interviews bliver til under tidspres og mangelfulde forhåndsinformationer. Og de kan med autentiske henvisninger sætte medietræningen ind i en brugbar ramme, som er til at forstå for dem, der bliver medietrænet,” siger pressechef hos Rigsadvokaten Mikkel Thastum.

 

Livesimulationer ruster folk til virkelighedens medier

En del af undervisningen foregår foran kamera.

”Her lærer man, hvad man bør og ikke mindst ikke bør gøre i en interviewsituation, der er ved at gå skæv,” forklarer Tom Carstensen, der har mere end 15 års erfaring fra medier som DR, TV2, SBS og en række udenlandske kunder som BBC, samt irsk, østrigsk og skotsk radio.

Thomas Sjørup uddyber: ”Vi laver livesimulationer af interviews, hvor vi optager interviewet på Tv-kamera. Og så viser vi optagelsen på en skærm og laver efterkritik af interviewsne. I det udvidede todages kursus prøver vi igen og igen og spidser tingene mere og mere til og går mere og mere til kursisterne. Dermed bliver de endnu bedre rustet til virkeligheden,” siger Thomas Sjørup.

Ud over den praktiske undervisning er der også et teoretisk modul, hvor kursisterne får et unikt indblik i, hvordan pressen arbejder.

”Her taler vi også om etik og grænser og om, hvordan man selv bedst styrer, hvordan billedsiden til et interview skal være,” siger Thomas Sjørup. Thomas har været pressefotograf og TV-fotograf siden midten af 90’erne og fortsætter ”Det er meget vigtigt, hvordan man tager sig ud på skærmen, og en række små fifs kan gøre en kæmpe forskel.”

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *