Nu kan robotten give dig svar

På Herning Kommunes hjemmeside er chatbotten MUNI nu flyttet ind. Botten skal hjælpe borgere med svar om kørekort, flytning, pas og lægeskift.

Herning Kommune er sammen med 42 andre kommuner med i Den Digitale Hotline, eller i daglig tale DDH. Samarbejdet rummer et fælles virtuelt callcenter, hvor borgerne blandt andet bliver hjulpet med digital selvbetjening.

 

Halv million opkald

Og der er travlhed. Den Digitale Hotline forventer på landsplan at modtage cirka en halv million opkald i 2020.

Nu er der dog hjælp at hente, for en del af de opgaver kan fremover blive besvaret af fællesskabets nyeste medlem – Chatbotten MUNI.

Robotten er flyttet ind på en håndfuld sider på herning.dk, der handler om kørekort, flytning, pas og lægeskift.

Her svarer MUNI på spørgsmål om åbningstider, adresser, priser og så videre. Skulle chatbotten komme til kort, vil borgeren blive tilbudt at tale direkte med en DDH-medarbejder over telefonen.

 

Et offentligt pionerprojekt

Eva Freidahl Graae, Borgerservicechef i Herning Kommune og medlem for DDH-repræsentantskabet, glæder sig over resultatet af det kommunale samarbejde i Den Digitale Hotline.

Vi hjælper i forvejen rigtig mange i Den Digitale Hotline, hvor telefonen er åben 60 timer om ugen. Men nu glæder vi os til at tilbyde borgerne udvidet service. Det skal være hurtigt og nemt at få svar, hvilket er præcist det MUNI kan, – døgnets 24 timer, siger hun.

 

Mere i fremtiden

I dag kan MUNI svare på spørgsmål vedrørende kørekort, flytning, pas og lægeskift, men på længere sigt er det planen, at MUNI skal favne endnu flere fagområder.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *